maandag 25 augustus 2014

Dag 26- Zaterdag 16 aug: Tallahassee (FL) - Orlando (FL)

We hebben besloten de laatste twee dagen in Orlando door te brengen. Geeft ons de gelegenheid om nog wat inkopen te doen en nog wat dingen te zien en doen waar we nog niet aan toegekomen zijn. Dat betekent wel dat we vandaag iets langer in de uto moeten zitten; we willen immers niet alleen maar Interstate routes rijden. We willen vandaag eerst nog even een bezoekje brengen aan St. Marks River State Park. Een natuurgebied dicht tegen de kust, waar veel meertjes zijn en er een open verbinding bestaat met de Golf van Mexico door de St. Marks River. De vegetatie doet soms een beetje denken aan de steppen van Afrika, veel grassen en af en toe een rijtje hoge kale bomen met bovenin een begroeide kruin als een soort paraplu. En soms is het vooral een moerasgebied met swamps, bomen die in het water staan en meertjes met veel waterlelies en kroos. In ieder meertje kunnen krokodillen zitten, beter gezegd, de Amerikaanse Aligator (symbool van de belangrijkste footbal ploeg in Florida). Als we bij het visitor center zijn, lijkt het alsof de gastvrouw ons maar moeilijk kan laten gaan; steeds als we willen vertrekken heeft ze een nieuw onderwerpje om ons toch nog even aan de praat te houden. Ze beweert dat er in de vijver bij het visitor center alligators zitten. We kunnen ze niet vinden en zij ook niet; ze is er helemaal ontdaan van. Wij rijden verder naar de St.Marks vuurtoren. Geen bijzondere vuurtoren, maar iedereen in het park bezoekt hem even. We wandelen langs een vijver naar een nabijgelegen strandje. Hoewel het bord bij de vijver waarschuwt voor Alligators, zien wij ze natuurlijk niet. Op het standje zijn veel mensen aan het vissen en anderen proberen krabbetjes te vangen. Crab meat is populair in deze contreien. Sommigen vanger er veel, anderen hebben minder geluk. Het water is zo helder dat je ze gewoon over de bodem kunt zien lopen, met een schepnetje kunnen ze gevangen worden. Na deze wandeling gaan we naar de vijver waar gisteren een lepelaar is gezien. Waar we ook kijken, geen lepelaar. Zou een alligator…..? We beginnen aan een kleine wandeling van een paar mijl, maar als we na de eerste 500 meter worden besprongen door een horde steekvliegen, die ons ondanks onze insectenverdelger van 80% DEET, toch te grazen nemen. Wij vluchten terug naar onze auto. Onderweg zien we een flinke schildpad die zich uit het water op een paar stokken heeft gehesen, hij koestert zich in de zon. Vlak bij het visitor center zien we nog een racoon oversteken, we herkennen hem aan zijn gestreepte staart. Bij het visitor center kijken we nog even of we een echte alligator kunnen bewonderen en tot onze blijde verwondering ligt er midden in de vijver een flink exemplaar. Ze waren er dus toch. Dan gaan we richting Orlando. TomTom heeft ons de laatste dagen versteld doen staan van de bijzondere routes die ze ons voorstelt. Ze wil ons rustig een flinke omweg laten maken om zo snel mogelijk op de Interstate te komen. Mogelijk spaart dat enkele minuten, maar tientallen mijlen omrijden is toch een beetje zonde. Dus gebruiken we weer op de ouderwetse manier de Rand McNally wegenkaart. We kiezen voor een deel de oude Interstate route. En dat geeft ons ook de gelegenheid om nog even te lunchen in Perry, in een ouderwetse diner. Frisdrank komen op tafel in glazen potten, bootleg-type. De porties zijn weer veel te groot, dus opnieuw nemen we de helft van de maaltijd mee in een to-go-box. Daarna maken we flink vaart, voor zover dat mag op een 60 miles route. We stoppen nog een keer voor koffie en benzine en dan bereiken we de Interstate 75 en dan gaat het snel naar Orlando. We hebben een stukje tolroute en het bijzondere is dat je hier niet alleen betaalt als je de tolroute opgaat, maar ook als je die verlaat. Wij worden er niet blij van. Ons bedje staat voor de laatste twee nachten bij la Quinta, een hotelketen waar wij over het algemeen erg tevreden over zijn. Ook deze keer hebben we een mooie ruimte kamer, zodat we de komende dagen alle bagage die nu los in de auto ligt, weer kunnen reorganiseren in drie koffers en wat handbagage.